Gdy rozpoczynamy sprzedaż naszego mieszkania lub domu, zazwyczaj kontaktuje się z nami wiele agencji i biur nieruchomości, oferując pomoc w sprzedaży nieruchomości. Po kolejnym telefonie, oprócz irytacji zaczynamy się również zastanawiać czy może warto wybrać opcje pomocy biura nieruchomości. Wiele osób jednak nie korzysta z tego sposobu i próbuje dalej sprzedawać mieszkanie samodzielnie. W tym tekście opisujemy, jak działa biuro nieruchomości, co nam może zaoferować oraz czy i dlaczego warto zdecydować się na taką opcję.
Czym są biura nieruchomości?
Biura nieruchomości to prywatne firmy, które oferują pomoc przy sprzedaży, kupnie lub wynajmie mieszkania. Głównie są znane z oferowania pomocy przy sprzedaży, która jest najbardziej wymagająca z całego zestawienia. Na rynku istnieje wiele biur nieruchomości. Niektóre z nich są małymi firmami prywatnymi działającymi w danym mieście, a niektóre są filiami dużych krajowych sieci biur nieruchomości. Każde biuro nieruchomości, choć oferuje nieco inne usługi, na ogół proponuje podobny zakres pomocy przy sprzedaży mieszkania. W biurach nieruchomości najczęściej pracują pośrednicy nieruchomości, którzy posiadają wiedzę, doświadczenie czy certyfikaty. Biura nieruchomości w zamian za swoją pomoc pobierają od nas opłaty. Najczęściej jest to prowizja w postaci procentu od sumy sprzedaży, która może wahać się od 3%-4% do 7%-8%. Aby skorzystać z biura nieruchomości, nie trzeba posiadać firmy. Agencje nieruchomości zajmują się też w zdecydowanej większości wszystkimi nieruchomościami. Wyjątkiem może być np. zbyt mała lub zbyt duża wartość, a to ograniczenie wynika z profilu działalności biura.
Co mogą zaoferować nam agencje nieruchomości?
Agencje nieruchomości mogą zaoferować nam bardzo wiele różnego rodzaju usług przy sprzedaży mieszkania. Możemy skorzystać z nich zarówno oddzielnie — wykupując np. usługę home stagingu lub skorzystać z kompleksowej pomocy — od przygotowania nieruchomości po samą sprzedaż. Z takimi firmami możemy też współpracować bardzo ściśle, np. współdecydując lub decydując o działaniach albo też zdać się w całości na biuro nieruchomości pozostawiając wszystkie decyzje w kwestii agentów.
Home Staging — przygotowanie nieruchomości do sprzedaży
Pierwszą usługa, jaką może zaproponować nam biuro nieruchomości, gdy zdecydujemy się na taki wybór sprzedaży, jest home staging. Jest to przygotowanie nieruchomości np. domu do prezentacji i sprzedaży. Po wykonaniu sprzątania, gdy dom jest schludny, agencja nieruchomości wykonuje profesjonalny home staging. Polega on na odpowiednim ustawieniu wnętrza, aby wydawało się bardziej przestronne, jaśniejsze oraz bardziej atrakcyjne dla potencjalnych kupujących. Agencja usunie też wszystkie zbędne przedmioty i akcesoria np. osobiste rzeczy właścicieli oraz zatroszczy się o dodanie drobnych gadżetów takich jak nowy zegar, odpowiednie zasłony czy ozdoba na trawniku przy wejściu. Home staging jest zatem niskokosztowym przygotowaniem nieruchomości, aby prezentowała się jak najlepiej podczas prezentacji i została szybciej zakupiona. Działania takie rzeczywiście według różnych badań mogą przynosić np. krótszy czas sprzedaży o 20%-30% oraz cenę wyższą nawet o 5%-10%.
Sesja fotograficzna
Kolejnym typem pomocy, jaki oferują nam biura nieruchomości, jest sesja fotograficzna. Zadbają o to, aby przed dodaniem ogłoszenia to profesjonalny fotograf wykonał zdjęcia profesjonalnym sprzętem. Zdjęcia takie będą z pewnością jasne, wyraźne i dobrze skadrowane. Takie zdjęcia przyciągną wielu potencjalnych klientów do naszego ogłoszenia oraz korzystnie przedstawią nasze wnętrze. Węgiel osób właśnie na podstawie zdjęć chce spotkać się na prezentacji i osobiście ocenić czy warto kupić daną nieruchomość — co jest już dużym krokiem do sprzedaży domu.
Ogłoszenia i promocja oferty
Gdy skorzystamy z oferty biura nieruchomości, przygotuje ono również za nas odpowiednie ogłoszenie, w którym zmieści wszystkie niezbędne informacje. Ogłoszenie takie zostanie umieszczone na kilkudziesięciu portalach internetowych, we wszystkich gazetach lokalnych, oraz na stronie samego biura nieruchomości. Osoby prywatne przeważnie publikują ogłoszenie na maksymalnie kilku portalach, co zmniejsza szansę na szybką sprzedaż. Pracownicy agencji będą również odbierać telefony, przyjmować propozycje, oraz umawiać się na prezentację nieruchomości.
Prezentacja mieszkania
Kolejnym elementem, z którego korzystamy, jeśli wybierzemy sprzedaż z biurem nieruchomości, jest profesjonalna prezentacja naszego domu lub mieszkania. Pracownicy agencji nieruchomości w naszym imieniu lub z nami oprowadzą potencjalnych klientów po naszym mieszkaniu, przedstawią odpowiednio jego zalety oraz poinformują w odpowiedni sposób o minusach. Jasne, konkretne i rzeczowe przedstawienie sprawy jest bardzo ważne. Nawet odpowiednia kolejność udzielania informacji może mieć wpływ na nastrój kupującego, co w połączeniu z dużym doświadczeniem i wiedzą agenta sprawi, że prezentacja taka będzie maksymalnie skuteczna.
Negocjacje i finalizacja transakcji
Ostatnim etapem jest negocjacja ceny i finalizacja. Pracownicy agencji nieruchomości mogą w naszym imieniu negocjować cenę, co przy ich doświadczeniu oraz wiedzy i znajomości technik negocjacyjnych, da dużo lepsze rezultaty niż samodzielne ustalanie kwoty sprzedaży. Agencja może również zapewnić zaufanego notariusza oraz sprawdzić dokumentację sprzedaży, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek czy problematycznych sytuacji.
Czy i kiedy warto?
Nie ma jednej i złotej odpowiedzi na to pytanie. Sprzedaż nieruchomości z biurem z pewnością ma swoje plusy w postaci bezpieczeństwa, zwiększenia szansy na sprzedaż czy wynegocjowania wyższej ceny. Warto rozważyć taki krok, jeśli nie znamy się na rynku nieruchomości, zależy nam na szybkiej sprzedaży czy nie chcemy marnować czasu na samodzielną sprzedaż. Gdy posiadamy wiedzę, czas lub mamy atrakcyjną nieruchomość, z której sprzedażą nie będzie problemu, warto rozważyć — przynajmniej początkowe samodzielne jej sprzedawanie. Dobrym rozwiązaniem jest też udanie się na spotkanie z doradcą w biurze nieruchomości oraz indywidualne przedyskutowanie naszej sprzedaży. Otrzymamy wtedy konkretne stawki, liczby oraz ofertę pomocy i będziemy mogli zdecydować czy warto sprzedawać nieruchomości z biurem.