Niemal każdy z nas bierze udział w programach lojalnościowych. Korzystamy z nich w sklepach i zakładach usługowych. Programy są bardzo popularne. Przedsiębiorcy korzystają z nich w różnych celach. Jednak nie każdy program jest tak samo skuteczny. Poniżej wyjaśniamy, dlaczego warto wdrażać programy dla stałych klientów i jak należy to robić.
Cel programu lojalnościowego
Warto od razu zaznaczyć, że cele wdrażania programu lojalnościowego mogą być różne. Niemniej jednak zwykle chodzi o zbudowanie trwałej relacji z klientem, dzięki czemu będzie on regularnie kupował produkty czy też korzystał z usług danej firmy. Istnieją również inne cele wdrażania programu. Może on na przykład służyć zwiększeniu renomy marki. Jeśli program jest atrakcyjny, wzrasta prestiż danej firmy. W dłuższej perspektywie korzyści z tego są wymierne i bardzo duże.
Nie ma wątpliwości, że przygotowanie programów lojalnościowych niemal zawsze ma sens. Po pierwsze program taki zapewnia stabilność biznesowi, dzięki stałemu napływowi gotówki od lojalnych klientów. Po drugie natomiast, realnie zwiększa przychody. Warto bowiem podkreślić, że dobra strategia umożliwi nie tylko zatrzymanie u siebie klientów, którzy zdecydowali się już wcześniej skorzystać z usług, ale również pomoże pozyskać nowych.
Jak przebiega przygotowanie programów lojalnościowych?
Programy lojalnościowe są przygotowywane różnymi sposobami. Czasami przedsiębiorca wybiera jego zdaniem najciekawsza opcje i decyduje się je wdrożyć. Niemniej jednak jest to działanie bardzo loteryjne, które w większości przypadków albo w ogóle nie przyniesie pożądanych efektów, albo będą one niewielkie. Zaleca się, aby przygotowanie programów lojalnościowych przebiegało etapami i opierało się na twardych danych, a także wiedzy i doświadczeniu fachowców w tym obszarze.
Zatem na początku należy określić profil firmy i jej grupy docelowej. Trzeba sprawdzić wyniki sprzedaży ogółem, jak i te dotyczące poszczególnych produktów. Następnie trzeba przeanalizować aktualną strategię operacyjną i marketingową firmy. Program lojalnościowy powinien być zgodny z aktualnie realizowanymi strategiami. Powyższe działania natomiast wymagają dostępu do danych związanych z działalnością firmy. Ich profesjonalna analiza nie jest możliwa bez wiedzy i doświadczenia. Dlatego też przygotowanie programów lojalnościowych warto polecić fachowej firmie, takiej jak Sparta Loyalty. W ramach usługi Sparta Loyalty Consulting, specjaliści z zakresu programów lojalnościowych dokonaja profesjonalnej analizy i przygotują gotową strategię działania. Oczywiście wszystko to w ścisłej współpracy z klientem.
Modyfikacje programów lojalnościowych
Raz przygotowany program lojalnościowy może sprawnie służyć przez wiele miesięcy, a czasami nawet lat. Jednak zawsze prędzej czy później będzie trzeba go zmodyfikować. Preferencje konsumentów stale się zmieniają. Cały rynek przechodzi zmiany. Dlatego też nawet najlepsze strategie trzeba modyfikować. Tym samym zmiany w programach lojalnościowych są niezbędne. Zaleca się, aby działanie programu było stale nadzorowane i analizowane przez fachowców. Kiedy wyniki spadną poniżej oczekiwanego poziomu, fachowiec zasygnalizuje konieczność wykonania modyfikacji oraz wskaże, na czym powinny one polegać.