W działaniach promocyjnych coraz częściej swe zastosowanie ma rozszerzona rzeczywistość. Została ona już wielokrotnie wykorzystana w wielu kampaniach czy to w e-marketingu czy marketingu tradycyjnym. Jakie są przykładowe wykorzystania tego typu rozwiązania?
Czym jest rozszerzona rzeczywistość?
Z angielskiego Augmented Reality (słynne AR) czyli rozszerzona rzeczywistość jest kompilacją świata cyfrowego z rzeczywistym. Wizualizacje pochodzące z rzeczywistości są wypełniane obrazami w 3D, które są możliwe do zobaczenia za pośrednictwem kamery czy aparatu, znajdującego się w telefonie. To, co odróżnia AR od VR to, że AR skupia się na uzupełnieniu realnego obrazu elementami 3D. VR skupia się tylko i wyłącznie na nierzeczywistej wizualizacji w 3D. AR jest możliwe do wykorzystania, dzięki aplikacjom mobilnym takim jak np. system Augmented Reality.
Najwięksi przedstawiciele światowych koncernów, takich jak np. prezes firmy Apple, przyznają, że globalne wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości zajmie trochę czasu. Jak wiadomo, jej wdrażanie trwa już od kilku lat. Najbardziej znaczącym rokiem był 2016, kiedy to na świecie pojawiała się słynna gra Pokemon Go. Dzięki temu, twórcy tej gry udowodnili światu, że współczesne smartfony są w stanie poradzić sobie z AR. Planowane są także premiery popularnych gier takich jak Angry Birds i Harry Potter, które zostaną wydane właśnie przy użyciu rozszerzonej rzeczywistości.
AR w Burger Kingu
Przykładem wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w marketingu są działania podjęte przez sieć restauracji Burger King. Rozpoczęto kampanię „Burn That Ad”, w której za pośrednictwem aplikacji można zniszczyć reklamę konkurencji, a w zamian za to klienci otrzymują burgera za darmo. Wraz z tą kampanią ruszyła nowa usługa sieci, w której można dokonać zamówienia w aplikacji, bez konieczności stania w kolejce.
Działania Nicorette
Nicorette jest znaną marką, wspierającą palaczy w walce z nałogiem. Oni także zdecydowali się na wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości we współpracy z instruktorem slackliningu, czyli chodzeniu po linii. Odbyło się to wszystko dzięki kampanii „Augmented Reality – Nicorette” w stacji King Cross w Londynie. Osoby, które dojeżdżały do pracy miały okazję doświadczyć chodzenia po linii za pomocą rozszerzonej rzeczywistości. Kampania miała na celu uświadomić, że warto podjąć jakieś inne aktywności w zamian za palenie papierosów.
Rozszerzona rzeczywistość w Coca-Coli
Coca-Cola już od dawna wykorzystuje AR w swoich kampaniach. Pierwsza z nich miała miejsce w 2013 roku. Obecnie wykorzystują rozszerzoną rzeczywistość w kampanii „Mall of Scandinavia”, w której chcą wdrożyć ludziom nawyk recyklingu zużytych puszek. W centrum handlowym postawili ekran, w którym zostały wyświetlone wirtualne puszki i butelki tej marki. Klienci za pomocą rąk lub nóg mogli zbierać puszki i wrzucać je do specjalnych, wirtualnych koszy. Coca-Cola skorzystała z zabawowej formy budowania świadomości ekologicznej wśród ludzi.