Marketing online, czy offline? Który jest bardziej opłacalny?
Biznes Rafał Chodnik - 27-11-2019

Marketing online, czy offline? Który jest bardziej opłacalny?

Powiedzenie, iż reklama jest dźwignią handlu nie straciło ani na chwilę autentyczności. Niektóre firmy mogłyby nadal pozostawać nieznane, gdyby nie zdecydowały się na rozreklamowanie swoich usług lub produktów. Kiedyś najczęściej wybieraną formą były ulotki, plakaty reklamowe, czy zamieszczanie ogłoszeń w prasie. Na szczęście współcześnie praktykowany marketing w wyszukiwarkach pozwala na trafienie do właściwej grupy docelowej ze swoją ofertą – marketing online jest zdecydowanie bardziej atrakcyjną i nowoczesną formą, dzięki niemu możliwe jest osiągnięcie o wiele lepszych efektów.

Marketing online, czy offline? Który jest bardziej opłacalny?

Skuteczność marketingu online

Obecnie dostęp do Internetu oraz portali społecznościowych ma znaczna większość populacji, dlatego marketing w wyszukiwarkach cały czas jest najlepszą formą reklamy, ponieważ angażuje odbiorców w różnym wieku do udziału w rozwoju danej marki. Ponadto o wiele łatwiejsze jest utrzymywanie relacji z klientami, którzy kierują zapytania na różne tematy, dodatkowo pojawia się szybka reakcja na ewentualne sugestie, zgłoszenia, czy reklamacje. Reklama tradycyjna – offline – niestety nie gwarantuje, czy trafiła do właściwej grupy docelowej, właściwie trudno w takiej sytuacji stwierdzić jednoznacznie, czy konkretna forma reklamy zadziałała, czy też pozostała niezauważona. Tradycyjne formy reklamy związane są najczęściej z wysokim kosztem takiego przedsięwzięcia, a zupełnie przeciwnie jest, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na reklamę w Internecie, prowadzenie portali społecznościowych jest natomiast całkowicie darmowe, oczywiście można skorzystać z opcji promowania, ale nie ma takiego obowiązku – jest to kwestia indywidualna. Natomiast wydruk ulotek, banerów, czy plakatów to duża inwestycja, której zwrot stoi pod wielkim znakiem zapytania. Często taka forma promocji trafia do innej grupy odbiorców, niż pierwotnie zakładano.

Duży zasięg reklam online

Współcześnie marketing w wyszukiwarkach uznawany jest za bardziej skuteczny. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ prowadząc firmę w danym mieście i decydując się na skorzystanie z reklamy offline większość nośników reklamy zostanie rozwieszona, rozdana na terenie jednej, maksymalnie dwóch okolicznych miejsc. W przypadku prowadzenia marketingu w wyszukiwarkach pojawia się większe prawdopodobieństwo dotarcia do znacznie większej liczby odbiorców, co jest szczególnie ważne dla osób prowadzących również sprzedaż wysyłkową.

Popularne portale społecznościowe mają również możliwość wyboru czasu i lokalizacji promownia - uwzględniając wstępny budżet, jaki przedsiębiorca jest w stanie przeznaczyć na zwiększenie zasięgu postów. Efektywność takich działań jest uzależniona od celów, jakie zostaną określane przy rozpoczęciu płatnej kampanii, dlatego jeżeli dokonuje się tego po raz pierwszy, warto skierować zapytanie w tej sprawie do bardziej doświadczonej osoby lub profesjonalistów zajmujących się social mediami. Kampania musi być przede wszystkim optymalna, by znaleźć tak zwany złoty środek, nie wystarczy bowiem zwiększyć budżet, konieczne jest wdrożenie jak najlepszej optymalizacji reklam.