Jak napisać profesjonalne CV? Szukasz pracy w Krakowie i chcesz napisać nowe CV? Sprawdź jak to zrobić i stworzyć profesjonalne CV
Nauka i Edukacja Robert Rudnicki - 01-01-1970

Jak napisać profesjonalne CV? Szukasz pracy w Krakowie i chcesz napisać nowe CV? Sprawdź jak to zrobić i stworzyć profesjonalne CV

Szukanie nowej pracy lub plany jej zmiany w najbliższym czasie wymagają od nas posiadania aktualnego, profesjonalnego i ciekawego CV. Na krakowskim rynku nie brakuje ofert, jednak by spełnić oczekiwania pracodawców musimy przyłożyć się do samego CV. Bardzo często, gdy przychodzi nam się zmierzyć z zadaniem jego stworzenia, nie wiemy do końca, jak powinno ono wyglądać, jak je stworzyć lub o czym powinniśmy pamiętać, tworząc nowe cv. W tym artykule przybliżamy tematykę tworzenia CV, odpowiadamy na wszystkie powyższe pytania oraz prezentujemy wiele ciekawych i przydatnych porad, które sprawią, że tworzenie nowego CV będzie proste!

Jak napisać profesjonalne CV? Szukasz pracy w Krakowie i chcesz napisać nowe CV? Sprawdź jak to zrobić i stworzyć profesjonalne CV

Dane — odpowiednia kolejność, prawdziwość

Pierwszym elementem, na jaki powinniśmy zwrócić w CV uwagę, są dane oraz ich odpowiednia kolejność i poprawność. Wiele osób rozpoczyna pisanie CV bez zastanowienia się odnośnie informacji o sobie i treści CV — co jest błędem. Przed rozpoczęciem pisania CV, powinniśmy zgromadzić wszystkie aktualne dane oraz np. stworzyć z nich szkic “na brudno”. Następnie przepisując je, będzie nam dużo łatwiej i prościej stworzyć cv. Będziemy mogli skupić się jedynie na tworzeniu odpowiedniego dokumentu, a nie szukaniu okresów zatrudnienia itp. Dane w naszym CV muszą również być poprawne. Przeważnie podawanie nieprawdziwych informacji takich jak referencje, kompetencje czy umiejętności niż ma to miejsce w rzeczywistości wychodzi bardzo szybko na jaw. W takiej sytuacji z pewnością nie zostaniemy zatrudnieni na stałe, a w przypadku odniesienia korzyści jest to przestępstwo.

Jeśli zależy nam na jak najlepszym zaprezentowaniu siebie, warto nasze poprawne dane umieszczać w odpowiedniej kolejności. Powinniśmy w takiej sytuacji eksponować dane, które są naszą mocną stroną, a te słabsze prezentować w minimalistycznej formie. Jeśli zatem mamy większe doświadczenie od wykształcenia to właśnie sekcja “doświadczenie” powinna rozpoczynać całe CV, oraz analogicznie odwrotnie przy wykształceniu. Gdy nie chcemy podawać wieku w postaci liczby np. “43 lata”, gdyż nie jest to naszym atutem, warto podać np. pełną datę urodzenia 09. 09. 1978. Będzie to też prawda, a nie zniechęci tak rekrutera do nas, jak szybka informacja w postaci liczby.

Wzór graficzny

CV powinno posiadać również odpowiedni wzór graficzny i być czytelne. Jest to podstawowy wymóg, który musimy spełnić i bez którego trudno o zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Tworząc Cv, powinniśmy wybierać klasyczne wzory np. oparte na bieli. Jeśli chcemy pójść z duchem czasu, możemy wybrać wzory z granatowymi lub niebieskimi wstawkami czy paskami. Wybierając najbardziej kolorowe cv, warto opierać się na klasycznych kolorach, a nie np. jaskrawych czy złożonych z dużej ilości barw np. 4, czy 5. Samo CV powinniśmy też odpowiednio sformatować, wyróżnić nazwy zakładów pracy, tworzyć listy punktowe czy stosować inne czcionki. Dzięki temu cv będzie czytelne, a rekruter zadowolony z szybkiego przyswajania wiedzy będzie pamiętał nas jako osoby które przysłały estetyczne CV z klasą.

Zaintryguj rekrutera

Jeśli tworzymy nowe CV warto oprócz standardowego układu zawierającego umiejętność, wykształcenie i doświadczenie oraz dane osobowe dodać kilka innych elementów, które przyciągną jego wzrok, oraz go zaintrygują. Wprowadzenie nowych sekcji czy krótkich informacji sprawi, że rekruter będzie musiał poświęcić nieco więcej czasu na zapoznanie się z naszym CV i zapamięta go znacznie lepiej niż inne standardowe. Pierwszy takim elementem może być umieszczenie kilku zdań np. w górnej sekcji nad doświadczeniem czy obok danych osobowych “o nas” i naszej sytuacji. Możemy dodać je do CV jako np. “Profil Kandydata” lub “O Mnie”. Napiszemy w tym miejscu kilka zdań, iż jesteśmy odpowiednimi kandydatami, posiadamy wszystkie kompetencje i liczymy na osobiste spotkanie. To wdzięczna możliwość napisania kilku dobrych słów o sobie które zaintrygują rekrutera.

Kolejnym niestandardowy element możemy umieścić, gdy ubiegamy się o swoją pierwszą pracę i nie mamy doświadczenia. Wiele osób w sekcji “doświadczenie” nie umieszcza nic lub w ogóle jej nie nie umieszcza w CV. Jeśli jest to nasza pierwsza praca, warto umieść sekcje “doświadczenie” oraz napisać w niej kilka zdań, iż jest to nasza pierwsza praca i zachęcamy do zapoznania się z naszym wykształceniem czy umiejętnościami. Dzięki temu rekruter nie będzie musiał się zastanawiać czy brak doświadczenia jest naszą winą, czy pomyłką.

Jednym z najlepszych pomysłów, który jest również nowoczesnym trendem w wersji pdf wysyłanej mailowo, jest dodanie linku do naszego portfolio, profilu LinkedIn czy strony internetowej. Link taki możemy umieszczać tuż pod danymi osobowymi. Rekruter widząc link w CV, z pewnością go otworzy, aby przekonać się, czym jest i jakie treści się pod nim ukrywają. Dzięki temu możemy zaprezentować swoje dotychczasowe prace, portfolio czy siebie jako brand.

Jak napisać profesjonalne CV? Szukasz pracy w Krakowie i chcesz napisać nowe CV? Sprawdź jak to zrobić i stworzyć profesjonalne CV

Kreatory CV i zlecenie jego wykonania

Zdecydowanie najlepszym sposobem na tworzenia CV jest skorzystanie z kreatora cv online. Są to serwisy, w których za darmo lub w cenie kilkunastu złotych możemy stworzyć samodzielnie profesjonalne CV. W sieci istnieje wiele takich kreatorów. Po wejściu w jedne z nich wystarczy wybrać szablon graficzny oraz wpisać wszystkie dane w odpowiednie rubryki. Większość kreatorów umożliwia przesuwanie danych sekcji i tworzenie cv w sposób graficzny — przeciągnij i upuść. Cały proces tworzenia CV jest intuicyjny i prosty. Gdy skończymy tworzenie CV, pobieramy gotowy dokument i możemy rozpocząć jego wysłanie. Do dyspozycji mamy wiele wzorów graficznych czy układów i szablonów. Za te podstawowe nie będziemy musieli zapłacić nic, a za te bardziej wyszukane np. będziemy musieli uiścić kilkunasto złotową opłatę.

Jeśli nie mamy czasu pisać cv samodzielnie, nie mamy umiejętności lub chcemy, aby było w pełni profesjonalne, na rynku istnieją specjaliści lub agencje pracy, które oferują usługę tworzenia cv. Najczęściej w cenie kilkudziesięciu złotych możemy przekazać jedynie materiały a po kilku dniach odebrać gotowe cv w pdf-ie gotowe do wysłania. Taka opcja jest nieco droższa niż samodzielne tworzenie cv, ale gwarantuje w pełni profesjonalne cv. Warto z niej korzystać, jeśli ubiegamy się o ważne dla nas stanowisko lub samodzielnie nie potrafimy stworzyć takiego cv. Specjaliści lub pracownicy agencji samodzielnie dla nas zgodnie z trendami tworzą dokument na podstawie materiałów, które im przekazaliśmy.