Comarch – zastosowanie beaconów w przestrzeni miejskiej

Posted on

Dla firmy Comarch, rozwiązania dla inteligentnych miast zaczynają się od technologii beaconów. Beacon to urządzenie, które zgłasza swoją lokalizację poprzez BlueTooth. Dzięki temu, urządzenia przenośne mogą orientować się względem beaconu i podejmować działania wynikające z tej orientacji.

Przykład zastosowania: handel detaliczny

Na przykład, przekraczamy próg sklepu (beacon jest zamontowany przy drzwiach) i nasz telefon uruchamia aplikację do robienia zakupów. Zbliżamy się do poszczególnych półek i nasza aplikacja wyświetla oferty i promocje związane z daną półką.

Ten mechanizm demonstruje zasadnicze działanie beaconów: dostajemy informację w zależności od tego, gdzie się znajdujemy.

Zastosowanie w przestrzeni miejskiej

Dokładnie ta sama mechanika działa, kiedy poruszamy się po mieście względem miejsc użyteczności publicznej. W połączeniu z całą gamą aplikacji mobilnych, infrastruktury płatności i inteligencji biznesowej, tkanka miejska zaczyna komunikować się z ludźmi. Tego typu rozwiązania:

  1. Dostarczają informacji kontekstowej. Oznacza to, że dowiadujemy się o jakiejś rzeczy, kiedy jesteśmy w jej pobliżu.
  2. Zwiększają płynność ruchu ludzi i pojazdów, pozytywnie wpływając na bezpieczeństwo.
  3. Generują przychód dla miasta i instytucji w nim działających.

Na przykład:

 Obszar roboczy 21 Przechodzimy obok przystanku, a ten nadaje informację, że tramwaj nr 18 jest opóźniony o 2 minuty i przyjedzie za 7 minut. Wysyła także linki, które pozwolą:

·         kupić bilety w krakowskim MPK

·         obejrzeć rozkłady jazdy dla tego przystanku

·         wyszukać połączenia z tego przystanku

·         obejrzeć mapę linii komunikacyjnych z zaznaczonym położeniem przystanku

 Obszar roboczy 22 Przyjechaliśmy właśnie do Krakowa na mecz i chcemy zostawić gdzieś samochód. Zbliżamy się do parkingu, który daje znać, że wszystkie miejsca są już zajęte. Na szczęście podaje lokalizację najbliższych parkingów, wraz z informacją o ilości wolnych miejsc.
 Obszar roboczy 23 Spacerujemy po mieście z grupą znajomych zza granicy i zastanawiamy się, co zrobić z wolnym czasem. Teatry, muzea, kina i inne instytucje kulturalne nadają informacje o:

·         aktualnie trwających spektaklach, seansach, wernisażach itp.

·         promocjach i zniżkach

·         nadchodzących wydarzeniach, np. film zaczyna się za 20 minut, więc zdążymy jeszcze kupić bilet (co można zrobić jednym kliknięciem w tej samej aplikacji)

Poza godzinami otwarcia, instytucje „dają znać”, że są zamknięte i zapraszają następnego dnia.

 Obszar roboczy 25 Jesteśmy głodni. Na szczęście znajdujemy się w centrum i jest tutaj sporo lokali. Włączamy aplikację, żeby „słuchała”, co „mówią” pobliskie restauracje. Od każdej z nich dowiadujemy się:

·         jaki rodzaj kuchni serwuje dana restauracja

·         co jest dostępne w menu i co szef kuchni poleca dzisiejszego wieczoru

·         czy są wolne stoliki

Jednym kliknięciem możemy zarezerwować miejsce, a nawet zamówić i zapłacić, żeby skrócić późniejszy czas oczekiwania

Z drugiej strony

Niestety, technologia beaconów nie jest w tym momencie powszechna, a więc świadomość potencjalnych użytkowników nie jest wysoka. Poza tym, tego typu rozwiązania są użyteczne tylko dla osób posługujących się nowoczesną technologią. Praca związana z popularyzacją tych rozwiązań musi skupić się na informowaniu instytucji i firm (muzea, parkingi, kina, restauracje, komunikacja miejska, itp.), oraz ludzi, którzy mogliby z nich korzystać. Nie można tu zapomnieć o osobach mniej obecnych w świecie nowoczesnej technologii, na przykład seniorach.

Podsumowanie

Beacony mogą w istotny sposób ułatwić komunikację pomiędzy miastem a ludźmi. Mogą także być źródłem dochodu dla miasta i instytucji w nim działających. Aby to się stało, potrzebne jest najpierw zwiększenie świadomości, a potem popularyzacja technologii.