Beacony dla osób z dysfunkcją wzroku. Nowe rozwiązania w komunikacji miejskiej

Posted on

W Polsce mieszka około 1,8 miliona osób niewidomych, ociemniałych i niedowidzących. Na świecie jest ich 285 milionów. To duża liczba osób, dla których funkcjonowanie w mieście wiąże się z pokonywaniem codziennych trudnosci. Jedną z nich jest samodzielne korzystanie z komunikacji miejskiej. Z powodu niedostatecznej ilości rozwiązań ułatwiających orientację w przestrzeni (lub całkowitego ich braku), osoby niewidome często nie mogą swobodnie poruszać się po mieście.

Jednym z problemów jest brak ustandaryzowanych form informowania osób niepełnosprawnych o zmianach w ich otoczeniu. Przykładem są różne rodzaje sygnalizacji dźwiękowej na przejściach dla pieszych: na terenie jednego miasta mogą występować różne rodzaje dźwięków lub różne przerwy między tymi dźwiękami. Tego typu rozbieżności wymuszają poleganie na przypadkowych osobach znajdujących się w pobliżu.

 

Propozycja rozwiązania

Propozycja wysunięta przez ezen.se ma rozwiązać jeden z takich problemów. Jest to prosta aplikacja mobilna rozpoznająca pojazd w momencie, kiedy wjeżdża on na przystanek. Aby stało się to możliwe, trzeba stworzyć system beaconów komunikujących się z urządzeniami mobilnymi. Wtedy aplikacja, którą każdy może mieć na swoim smartfonie, powiadomi osobę niewidomą, jaki autobus nadjeżdża.

 

Podejście projektowe

Ezen.se rozpoczęło od szczegółowego zdefiniowania problemu: jego zakresu, osób, które dotyka i istniejącej już infrastruktury. Konsultowano się przede wszystkim z samymi zainteresowanymi, czyli osobami z dysfunkcją wzroku, oraz ze specjalistami od transportu miejskiego i nowych technologii.

Wykorzystana technologia

System działa w oparciu o beacony – niewielkie akcesoria, które komunikują się z przebywającymi w pobliżu urządzeniami mobilnymi. Zainstalowane na przystankach i w pojazdach, mogą błyskawicznie przesyłać informacje o tramwajach i autobusach zbliżających się do przystanku.

Technologia, za pomocą której beacony komunikują się z aplikacją to Bluetooth Low Energy 4.0. Niemal wszystkie smartfony produkowane od 2013 roku są w nią wyposażane fabrycznie, co sprawia, że jest szeroko dostępna i od większości użytkowników nie będzie wymagała dużych wydatków.

Co bardzo istotne, funkcjonalność aplikacji można rozszerzyć o opaski Mi Band, które przy odpowiedniej konfiguracji wibrują, kiedy pojazd zbliża się do przystanku. Rozwiązanie umożliwia również wykorzystanie specjalnych słuchawek kostnych, które podczas podawania komunikatów nie zagłuszają dźwięków otoczenia.

Jak to działa?

Gdy osoba z zainstalowaną na smartfonie aplikacją znajdzie się na przystanku, pozostaje jej tylko czekać na przyjazd interesującego ją pojazdu. Za każdym razem, gdy autobus lub tramwaj zbliża się do przystanku, opaska na nadgarstku wibruje. Użytkownik aplikacji może wtedy sięgnąć po telefon i za pomocą jednego ruchu – wciśnięcia przycisku na obudowie, odblokowania ekranu, odebrania powiadomienia – może dostać się do dźwiękowej informacji o numerze autobusu i przystanku końcowym.

Zalety rozwiązania

Niewątpliwym plusem rozwiązania proponowanego przez ezen.se jest jego niski koszt. Zdecydowana większość z nas korzysta ze smartfonów na co dzień, a coraz liczniejsze aplikacje tworzone z myślą o osobach niewidomych świadczą o rosnącej popularności urządzeń mobilnych również w tej grupie społecznej.

Technologia Bluetooth Low Energy 4.0 jest standardem już od kilku lat, nikt więc nie musi inwestować w kosztowną wymianę sprzętu. Koszt opaski Mi Band to zaledwie ok. 70 zł, a za jej przydatnością przemawia również wydajność: pierwsza generacja działa do 40 dni na jednym ładowaniu.

Zaimplementowanie systemu beaconów pomogłoby ujednolicić system udogodnień dla osób niewidomych, co ułatwiłoby by im poruszanie się po mieście w każdych warunkach i pozwoliło na większą niezależność.

Na realizacji projektu skorzystałoby również całe miasto. Sprawnie działający system to kolejna zachęta do korzystania z komunikacji publicznej. Projekt pozwala na rozwój innowacyjnej infrastruktury, z której w przyszłości korzystać mogą nowi programiści. Możliwości zastosowania beaconów są ograniczone jedynie ich własną pomysłowością.

Kraków jest w stanie zrealizować całe przedsięwzięcie współpracując wyłącznie z lokalnymi firmami. Nieprzypadkowo określa się go mianem „zagłębia beaconów”. To stąd Comarch, Estimote i Kontakt.io sprzedają beacony klientom z całego świata. To również tutaj produkująca podzespoły norweska firma Nordic Semiconductor utworzyła swoje centrum badawczo-rozwojowe.

Podsumowanie

Propozycja aplikacji to prosty i niedrogi sposób na znaczne ułatwienie funkcjonowania osobom niewidomym. Dodatkową zaletą jest możliwość współpracy władz miasta z lokalnymi firmami. Projekt realizuje założenia Smart City na kilku płaszczyznach: wykorzystanie technologii aby ułatwić funkcjonowanie w mieście dużej grupie mieszkańców, inkluzywność wobec osób niewidomych, współpraca mieszkańców, władz i biznesu oraz stosunkowo proste i niekosztowne rozwiązanie.